Where we are now

GOOGLE SECARA RASMI UMUMKAN PROJEK ANDROID ONE UNTUK SEDIAKAN HANDPHONE ANDROID MURAH (2 FOTO)

Saat ini, Google telah mempunyai program smartphone serta tablet Nexus yang menawarkan produk high end. Sayangnya, harga jual Nexus di beberapa negara kerap memiliki perbezaan. Perbezaan tersebut ada pada negara yang menyokong jualan Nexus via Google Play dan negara yang tak mempunyai layanan seperti itu. Jadi, sebagai contoh adalah produk Nexus di Malaysia yang harganya agak tinggi dengan harga tak jauh berbeza dengan produk smartphone high end lain.


Kini, Google ingin melancarkan program seperti Nexus yang mereka namakan sebagai Android One. Tujuan dari program Android One ini adalah menyediakan produk smartphone high end untuk negara-negara kurang berkembang. Dan masih mempunyai spesifikasi yang tinggi, smartphone Android One dari Google itu tetap akan dipasarkan dengan harga yang murah.

Seperti model Nexus, smartphone Android One akan hadir dengan OS Android stock. Pihak Google juga akan menyediakan update pada handphone itu. Sebagai tambahan, pengeluar smartphone dapat menyelamatkan aplikasi miliknya pada handphone itu.


Negara pertama yang bakal memperoleh smartphone Android One adalah India. Google mengatakan sekiranya Micromax telah siap pelancaran smartphone Android One yang mempunyai skrin berukuran 4,5 inci, menyokong dual SIM card serta mempunyai slot microSD serta mempunyai FM Radio. Selain Micromax, dua perusahaan India lainnya, iaitu Karbonn dan Spice Mobile juga dikatakan mempunyai minat yang serupa.

Credit ubergizmo

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...