Where we are now

TEKNOLOGI SMART GLASS MAMPU MENINGKATKAN KUALITI KAMERA SMARTPHONE MENJADI SETARA DSLR (1 FOTO)

Para penyelidik dari Jerman baru saja membangunkan sebuah teknologi baru yang dinantikan diharap dapat meningkatkan kualiti gambar dari kamera smartphone. Kedatangan teknologi bernama Smart Glass tersebut dikatakan dapat menghasilkan tangkapan gambar smartphone menjadi setara kamera DSLR.



Kedatangan teknologi smart glass ini akan berfungsi sebagai sebuah aperture yang biasanya terdapat pada kamera DSLR. Aperture mempunyai fungsi sama dengan iris yang ada pada mata. Aperture pada kamera berfungsi untuk mengatur seberapa banyak cahaya yang dapat masuk ke dalam sensor. Selain itu, pengaturan intensity cahaya yang masuk tersebut terimbas pada kualiti gambar yang dihasilkan.
Tobias Deutschmann, ahli fizik dari Technische Universitaet Kaiserslautern Jerman mengatakan kamera smartphone sekarang masih tidak mempunyai komponen seperti aperture. Dan dengan adanya teknologi smart glass, para penyelidik dapat memberikan fungsi aperture pada kamera smartphone. Smartphone akan memperoleh banyak keuntungan, kerana dapat memberikan perubahan pada kedalaman fokus dan dapat menaik taraf kualiti gambar perbezaan antara smartphone dengan kamera digital.
Deutshmann bersama rakan penyelidiknya kini tengah membangunkan komponen yang mereka sebut sebagai micro iris. Komponen ini bersaiz nipis dan terbuat dari bahan electrochromic atau juga disebut dengan nama smart glass. Bahan tersebut  bakal bapat melakukan perubahanketulusan sebagai respon terhadap cahaya atau panas.

Credit mashable

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...