Where we are now

FOXCONN BAKAL GUNAKAN 10 RIBU ROBOT UNTUK TINGKATKAN PENGELUARAN IPHONE (2 FOTO)

Foxconn yang merupakan partner terbesar Apple untuk mmenghasilkan kompenan iPhone nampaknya mempunyai kesukaran untuk memenuhi permintaan dari Apple. Menurut sebuah akhbar terbaru yang dikutip dari GSM Arena, perusahaan asal Taiwan tersebut kini bakal mengguna pakai robot dalam proses pengeluaan iPhone 6. Dijangkan, terdapat 10 ribu robot yang akan mereka gunakan untuk dapat meningkatkan pengeluaran iPhone 6.


Penggunaan robot ini kemungkinan besar akan dilaksanakan dalam waktu terdekat. Foxconn yang juga dikenali dengan nama Hon Hai saat ini tengah melakukan pengujian tahap akhir untuk robot-robot tersebut. Jika sudah digunakan, maka menurut rancangan, masing-masing robot akan ditugaskan menghasilkan pengeluaran produk sekitar 30 ribu smartphone.

Untuk mengguna pakai robot dalam proses pengeluaran iPhone, Foxconn hendaklah mengeluarkan belanja yang besar untuk robot-robot tersebut. Satu unit robot bernilai antara 20 ribu hingga 25 ribu USD.
Belum ada maklumat mengenai perkara negatif mengenai penggunaan robot tersebut terhadap pemakaian tenaga kerja manusia. Sebelum ini, Foxconn dikabarkan telah melakukan proses recruitment terhadap 100 ribu pekerja di Cina. recruitment besar-besaran itu dilakukan untuk meramalkan jumlah pengeluaran yang dapat dihasikan seberapa banyak  iPhone  dapat dihasikan.

Credit gsmarena

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...