Where we are now

KERETA PINTAR YANG DAPAT MEMANDU SECARA AUTOMATIK DIANGGAP MEMPUNYAI RISIKO SEBAGAI SENJATA BERBAHAYA (1 FOTO)

Google pada masa ini tengah membangunkan driverless car yang dapat memandu tanpa mengunakan seorang pemandu manusia. Namun ternyata, pengembangan kereta pintar tersebut mendapatkan tentangan dari FBI. Mereka mengatakan driverless car dapat menjadi sebuah senjata yang sangat berbahaya.

Menurut sebuah laporan yang diperoleh Guardian, FBI menganggap bahwa driverless car dapat dijadikan sebagai alat untuk melakukan pengeboman dari jarak jauh. Sekiranya kereta tersebut dapat diatur menggunakan remote control. Dengan begitu, maka pelaku pengeboman akan dapat melakukan aksi terornya tanpa membahayakan dirinya sendiri.
Selain itu driverless car juga berbahaya karana membuat pengunanya dapat melakukan apa-apa sahaja. Termasuk di antaranya adalah memegang senjata dan bebas menembak tanpa perlu mengawal kereta ini. Hal ini tentunya akan sangat menyukarkan tugas polis pada masa driverless car dipakai oleh penjahat.
Selain itu juga, sistem dari kereta pintar tersebut juga dapat di-hack oleh para penjahat. Oleh itu, tidak menutup kemungkinan kalau risiko yang tersebut di atas dapat dilakukan dengan mudah . Meskipun begitu kereta ini diharapkan dapat mengurangkan jumlah kemalangan yang terjadi di jalan raya.
Credit geek

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...