Where we are now

WORLD CUP 2014-BAGAIMANA BOLA RASMI PIALA DUNIA 2014 DIBUAT DI PAKISTAN (20 FOTO)

Penindasan yang tidak di ketahui! Still they are accusing Islamic Country as a terrorist country!



Banyak bola yang akan digunakan dalam Piala Dunia akan datang dan ianya dibuat di sebuah kilang di Pakistan. Kebanyakan pekerja kilang membuat alat sukan di sana tidak mampu menonton atau menunggu piala dunia kerana mereka sibuk membuat bola yang akan di gunakan.

Syarikat Forward Sport yang mendapat tender bagi membuat bola World Cup itu telah bekerjasama dengan Adidas sejak 1995 dan telah membekalkan bola kepada beberapa pertandingan bola sepak terkemuka di dunia, termasuk Liga Juara-Juara, Bundes liga Jerman dan kini Piala Dunia.

Adalah dipercayai bahawa seorang tukang kasut pernah diminta untuk membaiki bola tercucuk semasa era penjajahan tentera British, kemudian beliau belajar cara untuk membaiki dan membuatnya. Seterusnya beliau memulakan perusahaan perniagaan dengan melahirkan industri membuat alatan sukan di pakistan, tetapi skandal buruh kanak-kanak dalam tahun 1990-an hampir menengelamkan syarikat ini.

Bagi pekerja-perkerja di Forward Sport mereka di bayar sekitar 10,000 rupee (RM 540) sebagai gaji bulanan manakala bola 'Brazuca' yang mereka hasilkan berharga hampir USD 160 (RM 513) sebiji. 
CEO Forward Sport Pvt. Pakistan


















Credit telegraph

No comments:

Post a Comment

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...